Wednesday, January 6, 2010

CeRita TEntANg diA

semalam,
dia membaca lagi sendiri huruf-huruf itu, berulang kali tanpa henti. alhamdullilah akhirnya lengkap 1 mukasurat selesai dibacanya. lunak suaranya mengeja dan membaca cukup menyentuh hati ku seorang anak.
"kalau kak long dah balik asrama nnti susah la mak... tak de sape nak tengokkan mak ngaji Quran. banyak ni yang tak reti lagi... nak baca betoi pon susah," mata ibuku redup sayu memandang kearah Naskah Quran lama di tangannya.
"tak pa.. mak kan dah buleh mengeja huruf yang bersambung pon mak dah kenal kan sikit-sikit... insyallah buleh.. tapi mak jgn tinggal terus baca selalu"
"mak tak tinggal, ni la bekal mak.... dah dulu byk sangat buang masa buat kerja.. jg anak-anak.. nila masa subsidi yg masih ada kat mak."
"masa subsidi... emmm mak ni, takut kak long dengar" aku menjawab
nnti balik ni ajaq mak doa-doa pulak taw... nak tunggu adik balik susah, dia nak spm.. rasa macam menggangu dia."
"ha nnti kak long balik kita baca lagi sama-sama"
perbualan terhenti, suara imam dari surau jelas dengar...
"ayah tuu jadi imam..."
"jom mak kita isyak.. jap lagi nak makan pulak lapaq dah."

kenangan yang tak terhenti seperti perbualan yg terhenti....terlalu besar nilainya utk diertikan dengan kata-kata. seperti mana ibu mengajar aku berjalan.. menyuap aku makanan seperti itu juga aku akan cuba kenalkan dia dengan Al-Quran. ini janji aku.

0 comments: