Tuesday, January 5, 2010

LebiH meMberi Utk MErasA

dalam kehidupan ni, terlalu byk yang manusia pentingkan sampaikan kadang kala melupakan perkara yg paling mudah dan paling ringan kosnya utk dijadikan sebagai hadiah dan diberikan kepada manusia lain. mungkin semakin hari nilai kemanusiaan dalam diri manusia tuu sendiri sudah mula pudar dan hilang dibawa arus kemodenan dan arus keperdanaan dunia...
perkara yg paling mudah memberi ruang tempat duduk pada yg lebih memerlukan sudah dilupai oleh generasi sekarang, first come first serve itu jer yg ade dalam benak dan fikiran diorang, pernah satu ketika aku menolong seorang makcik yg sarat dua belah tangannya membawa beg dan satu bakul yang ada dalam tuu sayur2.. byk sgt dan memang nmpak berat. so aku tawarkan diri utk bantu dia.. lepas je turun dari jejambat dia berkali-kali ucapkan terima kasih dengan wajah yg cukup berseri dan bersinar. alhamdulillah mungkin aku ditemukan dgn dia utk ditambahkan lagi pahalaku menggantikan dosa kecik yg masih bersisa.
pointnyer kat sini... memberi dalam konteks yg sebenar bukan lah bermaksud utk kita gadai dan berikan something yg need to be valueable, islam dah terangkan dan nabi jugak dah guidekan benda mudah nak dapat pahala dangan memberi iaitu senyuman. senyum pada setiap insan yg kita jumpa dalam satu hari kita dah collect banyak sgt pahala sedekah dan secara automatik dapat decrease dosa dosa kita. susah ke utk mengukir senyuman? emm tepuk dada tnya iman... tepuk dada tanya perasaan.

0 comments: